L’Associació Cultural Vall de Lord té un extens catàleg de publicacions. Si esteu interesats en comprar-ne alguna, podeu contactar per carta o correu electrònic.
Associació Cultural Vall de Lord
Museu de la Vall de Lord
carrer Estret, núm. 1
25282 Sant Llorenç de Morunys
info@associacioculturalvalldelord.com

Quaderns de la Confraria dels Colls

Sota aquest títol l’Associació edita treballs amb temàtica vinculada amb els objectius bàsics de l’entitat. Els llibres que conformen aquesta col·lecció són:

Nº 1  – El llarg estiu a piteus
Autor:  Miquel Iglesias i Solé
Nº pàgines: 205
Data primera edició: 2006
Tema: Vivències pròpies de l’autor durant el llarg període (1919-1991) durant el qual mantingué estades estiuenques a Sant Llorenç de Morunys. Retrata personatges, paisatges, costums i fets vilatans.

Nº 2 – Rastres recobrats d’un passat a les fosques
Nº pàgines: 151
Data primera edició: 2008
Tema: En base a un text de 1929 (reproduït al llibre) que conté un seguit de converses de cafè entre personatges de Sant Llorenç, s’analitza el context vilatà d’aquella època, especialment el tema de la vinguda de l’electricitat al poble, un punt polèmic del que se’n fan ressò els tertulians de 1929.

Nº 3 – Els Pujol, una nissaga d’escultors de gust barroc
Autors:  Jaume Adam, Joan Bosch, Joan Vilamala. Pròleg de M. Assumpta Roig
Nº pàgines: 117
Data primera edició: 2009
Tema: Llibre editat en commemoració del 200 aniversari del traspàs de Josep Pujol i Juhí, l’escultor de la capella dels Colls. Conté set treballs sobre la nissaga dels escultors Pujol, un inventari de la seva obra i un recull de fotografies sobre la mateixa.

Nº 4 – L’església de Sant Llorenç de Morunys abans de 1936
Nº pàgines: 239
Data primera edició: 2010
Tema: El llibre identifica cada un dels altars i retaules existents abans de 1936, molts d’ells desapareguts arran de la guerra. S’aporten fotografies antigues i una descripció històrica del ric patrimoni artístic i religiós de l’església de Sant Llorenç de Morunys, tant el desaparegut com el que ha perviscut.

Nº 5 – Club Esportiu Sant Llorenç: Un futbol d’altura. 1933-2011
Autor:  Francesc Regàs Iglesias
Nº pàgines: 121
Data primera edició: 2011
Tema: El llibre repasa la trajectòria històrica del Club Esportiu Sant Llorenç, el club de futbol local, des de la seva fundació al 1933 fins als nostres dies.

Nº 6 – Vivències de la guerra de Successió a la Vall de Lord
Nº pàgines: 88
Data primera edició: 2014
Tema: El llibre tracta dels fets succeïts a la Vall de Lord durant la guerra de Successió, des de 1705 fins a 1715. La Vall de Lord no fou un front bèl·lic en cap moment, malgrat això, la població sofrí els efectes col·laterals del conflicte, cosa que intenta quedar reflectida en el llibre.

Nº 7 – La Fàbrica d’embotits de Cal Sala
Autor:  Ramon Segret Sala
Nº pàgines: 192
Data primera edició: 2016
Tema: El llibre descriu els diferents períodes de funcionament de la fàbrica d’embotits de Cal Sala, detallant totes les etapes del cicle de fabricació, en el marc dels fabricants d’embotits que hi van haver a Sant Llorenç de Morunys i dels propis negocis de la família Sala.

Activitats i oficis històrics de la Vall de Lord

És una nova col·lecció engegada l’estiu de 2011 que agruparà treballs relacionats amb les activitats i oficis tradicionals de la Vall de Lord:

Nº 1 – “Cal Barraler” antic obrador de barrals i ventadores
Autor:  Jaume Adam i Vidal
Nº pàgines: 29 (15 x 21 cm)
Data primera edició: 2011
Tema: Repàs històric de la producció de barrals i ventadores a la Vall de Lord i de la família d’artesans que els fabricaven.

Nº 2.- Sostres de guix emmotllat a la Vall de Lord
Autors:  Joan Herrada i Francesc Regàs
Nº pàgines: 58 (15×21 cm)
Data primera edició: 2012
Tema: Inventari i descripció de les ornamentacions en guixos emmotllats, un art característic de la Vall de Lord iniciat als segles XV-XVI

Nº 3.- Carbòniques Amills: aigua, bombolles i gent
Autor: Francesc Regàs Iglesias
Nº pàgines: 54 (15×21 cm)
Data primera edició: 2013
Tema: Descripció d’una fàbrica familiar productora de sifons i gasoses molt popular a la Vall de Lord durant el segle XX: “Carbòniques Amills”. Es fa també un repàs a la figura del seu propietari en Josep Amills i Balagué, batlle de la vila entre finals de 1936 i mitjans de 1937.

Nº 4.- Corpus i Enramades a Sant Llorenç de Morunys
Autors:  Jaume Adam i Vidal
Nº pàgines: 46 (15×21 cm)
Data primera edició: 2016
Tema: Recull documental i gràfic del Corpus i Enramades de Sant Llorenç des de l’època més antiga de la que es té notícia fins a l’etapa moderna, amb el seu ressorgiment a la dècada dels 90, passant per les festes de l’Octava de Corpus que se celebraven abans de la postguerra a tots els barris de la vila.

Altres publicacions

Història de la confraria laïcal de la Mare de Déu dels Colls, de Sant Llorenç de Morunys
Autor:  Dr. Manuel Riu i Riu
Nº pàgines: 158
Coedició de l’Associació Cultural Vall de Lord i la Reial Acadèmia de Bones Lletres
Tema:  Història de la Confraria dels Colls,  institució laïcal fundada a Sant Llorenç de Morunys al segle XIII i que pervisqué fins el XX. Tingué una important influència en la vida civil i religiosa de la vila i comarca.

La parròquia de Sant Sadurní de la Pedra. Una mirada a la història
Nº pàgines: 118
Edició: Ajuntament de La Coma i la Pedra
Tema: Història de la parròquia de Sant Sadurní de la Pedra, la parròquia documentalment més antiga de la Vall de Lord. El relat abasta des dels inicis, al segle IX, fins el segle XX, passant pels segles del barroc, estil al qual pertany el retaule major. La seva autoria s’ha pogut identificar tal com trobareu en el llibre.

Auca de Sant Llorenç de Morunys
Autor dels rodolins: Joan Vilamala
Autor dels dibuixos: Alfons Font
Edició: Associació Cultural Vall de Lord. 2010
A través de 48 quadres, l’Auca  repassa els fets i personatges històrics més significatius de la vila de Sant Llorenç de Morunys.

Enllaç: Auca de Sant Llorenç